П Р О Є К Т
ГУБИНИСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
НОВОМОСКОВСЬКИЙ РАЙОН ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛАСТЬ
VIII СКЛИКАННЯ
ТРИДЦЯТЬ П'ЯТА СЕСІЯ
РІШЕННЯ
2024 року № - 35/VIII
Про затвердження Програми встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах
комунальної власності Губиниської територіальної громади на 2024-2026 роки
Керуючись законами України «Про місцеве самоврядування в Україні»,
«Про альтернативні джерела енергії», «Про енергетичну ефективність будівель», «Про житлово-комунальні послуги», в рамках реалізації Національного плану дій з енергоефективності на період до 2030 року,затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. №1803-р, на виконання рішень Ставки Верховного Головнокомандувача від 20.06.2024, з метою підвищення рівня стабільного енергозабезпечення будівель бюджетних установ комунальної власності та об’єктів критичної інфраструктури на території Губиниської територіальної громади, для забезпечення термінових потреб споживачів в умовах застосування графіків обмеження електропостачання, обумовлених масовими пошкодженнями критичної енергетичної інфраструктури України під час повномасштабної військової агресії російської федерації, Губиниська селищна рада,
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах комунальної власності Губиниської територіальної громади на 2024-2026 роки (додається).
2. Координацію за виконанням даного рішення покласти на заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів - Віктора ЗАІКУ.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань інфраструктури, транспорту, благоустрою, житлово – комунального господарства та комунальної власності.
Селищний голова Петро ЄРЬОМЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням Губиниської селищної ради
від 2024 року № - 35/VIII
Програма
встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах комунальної власності
Губиниської селищної територіальної громади на 2024-2026 роки
с-ще Губиниха
2024 рік
1. |
Назва програми |
Програма встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах комунальної власності Губиниської територіальної громади на 2024-2026 роки |
2. |
Ініціатор розроблення Програми |
Губиниська селищна рада |
3. |
Підстава для розробки Програми |
Правовою підставою для розроблення Програми є Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про альтернативні джерела енергії», «Про енергетичну ефективність будівель», «Про житлово-комунальні послуги», в рамках реалізації Національного плану дій з енергоефективності на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021р. №1803-р |
4. |
Головний розробник Програми |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради |
5. |
Термін реалізації Програми |
2024-2026 роки |
6. |
Мета Програми |
Підвищення рівня стабільного енергозабезпечення будівель бюджетних установ комунальної власності та об’єктів критичної інфраструктури на території громади. Забезпечення термінових потреб споживачів в умовах застосування графіків обмеження електропостачання, обумовлених масовими пошкодженнями критичної енергетичної інфраструктури України під час повномасштабного військової агресії російської федерації на території Губиниської селищної ради |
7. |
Очікувані результати виконання Програми |
Виконання програми надасть можливість зменшення споживання енергоресурсів з традиційних джерел енергії за рахунок використання сонячної, вітрової енергії, а також скорочення викидів СО2 об’єктами комунальної власності Губиниської селищної ради |
2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована
Програма
Руйнування енергетичної інфраструктури під час повномасштабного
вторгнення та військової агресії росії проти України завдало серйозної
шкоди економіці та вкрай негативно вплинуло на життя кожного українця.
Впровадження енергоощадних технологій і перехід до використання
поновлюваних джерел енергії - ефективне рішення для забезпечення
стабільності та незалежності від зовнішніх поставок енергоресурсів.
Сонячні, вітрові електростанції та теплові насоси, установки зберігання електроенергії є справжнім порятунком для об’єктів комунальної власності Губиниської селищної територіальної громади. Генерація власної
електроенергії дасть змогу значно знизити залежність від централізованих
мереж електропостачання.
Суб’єктам господарювання, які виробляють електричну енергію з
альтернативних джерел енергії, активним споживачам рекомендується
встановлювати установки зберігання енергії та генеруючі установки
гібридного типу, спроможні виробляти електричну енергію, як в
синхронізованому з енергосистемою, так і в автономному режимі.
Встановлення власного джерела живлення з приєднанням до
внутрішніх електричних мереж споживача дозволяє значно заощаджувати
кошти на закупівлю електричної енергії, крім цього дає змогу зменшити
залежність від природних монополістів - операторів систем розподілу.
Програма розроблена у відповідності до діючого законодавства
України, а саме керуючись законами України «Про місцеве самоврядування
в Україні», «Про альтернативні джерела енергії», «Про енергетичну
ефективність будівель», «Про житлово-комунальні послуги», Указом
Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення
воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про
затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в
Україні», в рамках реалізації Національного плану дій з енергоефективності
на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів
України від 29 грудня 2021 р. № 1803-р, на виконання рішень ставки
Верховного Головнокомандувача від 20.06.2024.
Постійний ріст тарифів на постачання та розподіл електричної
енергії, збільшення закупівельної ціни електричної енергії (як товару),
залежність від природної монополії на ринку електроенергії, спонукає до
пошуку шляхів енергетичної незалежності.
Підвищення енергоефективності з одночасним сприянням зеленій
енергетиці та ринковій конкуренції - це дозволить енергетичному сектору
стати масштабною рушійною силою умовах майбутнього зростання
України.
Прийняття Програми, дасть необхідність, яка має характерний намір
політики відновлення та переходу на альтернативні джерела енергії та
ґрунтується на можливості зменшення залежності від невідновлюваних
джерел енергії, зменшенням кінцевої вартості електроенергії для
споживача та необхідності зменшення негативного впливу на навколишнє
середовище за рахунок зменшення споживання електроенергії.
Будівництво CEC та ВЕС на об’єктах комунальної власності Губиниської селищної ради дозволить зменшити витрати на закупівлю електричної енергії з зовнішньої мережі за рахунок заміщення частини споживання електроенергії з традиційних джерел на електроенергією вироблену з власної сонячної, вітрової електростанції та забезпечить їх стале функціонування.
Окремою складовою є технічні аспекти реалізації проекту і тут є ряд
переваг:
-відсутність плати за приєднання СЕС, ВЕС до внутрішніх мереж
споживача, що не належать оператору систем розподілу (далі - ОСР).
Відповідно до положень п. 4.1.11 глави 4.1 Кодексу систем розподілу, у разі приєднання електроустановок замовника до мереж суб’єкта господарювання, який не є ОСР, плата за приєднання до таких електричних мереж ОСР не нараховується;
-продаж надлишкової електроенергії в зовнішні електричні мережі. Визначаючи оптимальну потужність СЕС та ВЕС для власного споживання
необхідно перш за все забезпечити максимальне покриття генеруванням СЕС та ВЕС споживання об’єкта Споживача. Виходячи з цього для забезпечення максимального покриття графіка споживання генеруванням СЕС та ВЕС, цілком доцільно буде завищувати потужність СЕС та ВЕС, допускаючи перетоки електроенергії в зовнішню мережу. Для реалізації споживачем «надлишків» електроенергії, що відпустила СЕС або ВЕС, необхідно в договір про постачання електроенергії закласти таку можливість.
Окремо слід зазначити, що децентралізація електропостачання -
стратегічно важливий напрямок держави, оскільки зменшення власного
електроспоживання з традиційних джерел енергії за рахунок переходу на
альтернативні джерела енергії, що встановлені поблизу споживача,
потенційно призводять до розвантаження електричних мереж операторів
систем розподілу, зменшуючи втрати в них.
Виконання стратегічних і оперативних завдань Програми дозволить
громаді розбудовувати власну енергетичну систему за принципом
«енергетичного острову», що дозволить мінімізувати залежність від
зовнішніх енергетичних систем для підвищення енергетичної безпеки та
безперебійності постачання електроенергії, що є надзвичайно актуальним
сьогодні, оскільки спостерігається чітка тенденція до збільшення
тривалості відмов в електропостачанні мережами операторами систем
розподілу, що підтверджується даними Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики та житлово- комунальних
послуг (далі - НКРЕКП).
3. Мета Програми
Метою Програми є- підвищення рівня стабільного енергозабезпечення
будівель бюджетних установ комунальної власності та об’єктів критичної інфраструктури на території Губиниської селищної територіальної громади,
для забезпечення термінових потреб споживачів в умовах застосування
графіків обмеження електропостачання, обумовлених масовими
пошкодженнями критичної енергетичної інфраструктури України під час
повномасштабного військової агресії російської федерації. Зменшення
споживання енергоресурсів з традиційних джерел енергії за рахунок
використання сонячної та вітрової енергії, а також скорочення викидів СО2 об’єктами комунальної власності Губиниської селищної ради.
4. Пріоритетні завдання Програми
Для досягнення мети програми необхідне вирішення таких завдань:
- проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель відповідно до Закону України «Про енергетичну ефективність будівель»;
- впровадження новітніх енергозберігаючих технологій;
- заміна застарілого неефективного обладнання та матеріалів;
- запровадження механізмів економічного стимулювання енергозбереження;
- виявлення внутрішніх джерел фінансування заходів з енергозбереження та пошук інвесторів;
- організація висвітлення у засобах масової інформації нагальних питань щодо економного та раціонального споживання енергоресурсів;
- стимулювання до культурного споживання енергоносіїв.
Пріоритетні завдання Програми:
1. Встановлення сонячних та вітрових електростанцій на об’єктах бюджетної сфери комунальної власності.
2. Застосування територіальною громадою альтернативних джерел енергії для автономізації енергопостачання.
5. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, строки та етапи виконання Програми
Україна переживає період безпрецедентної нестабільності, де
енергетична безпека та перехід від енергетичної кризи має бути одними із
головних пріоритетів. Для цього негайні дії з розвитку енергетичного сектору
потрібно спрямувати на пом’якшення ймовірних ризиків і підготовку до них
та максимальне використання синергії, в тому числі і відновлювальної енергії, яка існує між енергетичними секторами України та Європи. Через війну Україна практично обмежена у своїй спроможності проводити глибокі
реформи, запускати великі програми та інвестувати або залучати значні приватні інвестиції в енергетичний сектор. Тому багато перспективних
можливостей відкриються лише після закінчення війни.
Однак, сьогодні, сонячна та вітрова енергетика набирає великих обертів і стаєодним з найбільш перспективних напрямів розвитку альтернативноївідновлюваної енергетики в Україні, в першу чергу, за рахунок наявності значного енергетичного потенціалу та науково - технічної і промислової бази, а також стійкій енергетичній системі.
За інформацію Державного агентства та енергозбереження України,
середньорічна кількість сумарної енергії сонячного випромінювання, яка
надходить щорічно на територію України, знаходиться в межах від 1 070 кВт
год/м2, а в північній частині України до 1 400 кВт*год/м2 і більше в південнихрегіонах України.
ВЕС можуть достатньо ефективно експлуатуватися протягом всього року, а СЕС максимально ефективно протягом 7 місяців на рік (з квітня по жовтень).
СЕС використовують енергію світлового потоку, яка природним
шляхом потрапляє на фотоелементи й перетворюється в електричну енергію.
Головний плюс таких електростанцій - екологічність і повна відсутність
шкідливих викидів в атмосферу. Основним недоліком сонячних
електростанцій можна вважати нерівномірність одержуваної потужності
протягом доби або інших тимчасових періодів. Вночі, в похмуру або дощову
погоду вироблення електроенергії значно зменшується або припиняється.
ВЕС використовують енергію вітрового потоку, що обертає лопаті, які приводяться в рух внаслідок дії сили вітру. Дане обертання запускає турбіну, яка також починає обертатися. У турбіні починає генеруватися енергія, потужність якої визначається силою вітру. З ростом вітрової енергії збільшується і механічна, що виробляється турбіною. Вітряна енергетика займає одне з провідних місць серед альтернативних джерел енергетики, оскільки має ряд переваг.
Дахові СЕС для власних потреб складаються із мережевих інверторів,
фотоелектричних модулів та металоконструкцій, на яких вони закріплені.
В денний період часу, коли є споживання, а також сонячна активність,
розумний лічильник зчитує інформацію про потужності споживання енергії
об'єктом, передає цю інформацію інвертору, який, в свою чергу, збільшує або
зменшує свою вихідну потужність, щоб забезпечити необхідну кількість
енергії, яку зараз потребує споживач.
Проведені представниками селищної ради обстеження у закладах освіти, охорони здоров’я та комунальних підприємствах Губиниської селищної ради та сформовані відповідні аналітичні висновки по визначенню оптимальної потужності, дали змогу зрозуміти, що влаштування дахових СЕС та ВЕС для забезпечення власних потреб бюджетних закладів та комунального підприємства на першому та другому етапах виконання Програми дозволить на 20-25 % зменшити споживання електричної енергії з традиційних джерел енергії, а після виконання третього етапу Програми цей показник може бути збільшений до 40-50 %.
Оскільки обсяг заощаджених коштів за використану електроенергію,
напряму залежить від обсягу електроенергії, яка буде вироблена станцією.
Важливим є постійний моніторинг стану основного обладнання СЕС та ВЕС, а також виконання регламентних робіт з технічного обслуговування.
6. Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування проводиться за рахунок коштів міського бюджету,
обласного бюджету, субвенцій державного бюджету, грантів, технічної
допомоги МФО та приватних інвестицій.
Фінансування Програми здійснюється в межах асигнувань,
передбачених у бюджеті Губиниської селищної територіальної громади на
вищезазначені роботи або інших джерел, не заборонених законодавством.
У разі наявності державних програм з даного питання фінансування
Програми може здійснюватися за рахунок коштів державного, обласного та
місцевих бюджетів.
Обсяг фінансування, необхідний для реалізації даної Програми - в межах бюджетних призначень.
7. Напрями діяльності заходи/проєкти Програми
Напрями діяльності Програми визначені в Додатку 1 до Програми.
Перелік заходів/проєктів Програми на об’єктах комунальної власності
визначені в Додатку 2 до Програми.
Секретар селищної ради Анастасія ПЕДАН
Додаток 1
рішенням Губиниської селищної ради
від 2024 року № - 35/VIII
Напрями діяльності програми
№ |
Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання) |
Перелік заходів Програми
|
Термін виконання заходу, з розбивкою по роках |
Виконавці |
Джерела фінансування Орієнтовані обсяг |
Орієнтовані обсяги фінансування, всього, тис. грн |
Орієнтовані обсяги фінансування в розрізі років реалізації програми, тис. грн |
Очікуваний результат |
||
2024 |
2025 |
2026 |
||||||||
|
Встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах комунальної власності |
Встановлення сонячних, вітрових електростанцій та установок зберігання електроенергії на об’єктах комунальної власності (згідно Додатку 2 до Програми) |
2024-2026 |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради
Заклади та установи комунальної власності Губиниської селищної ради |
Бюджет Губиниської селищної територіальної громади Державний Бюджет Обласний бюджет Інвестиційні кошти Інші джерела, не заборонені діючим законодавством |
В межах бюджетних призначень |
В межах бюджетних призначень |
В межах бюджетних призначень |
В межах бюджетних призначень |
Зменшення споживання електроенергії 3 традиційних джерел енергії до 20-25 % від загального споживання електроенергії закладом та зменшення викидів СО2 |
Секретар селищної ради Анастасія ПЕДАН
Додаток 2
рішенням Губиниської селищної ради
від 2024 року № - 35/VIII
Перелік заходів/проєктів Програми на об’єктах комунальної власності
№ |
Найменування заходу |
Перелік робіт |
Джерела фінансування |
Вартість реалізації, тис.грн. |
Термін виконання |
Відповідальні |
І. Впровадження проєктів з розподіленої генерації |
||||||
1 |
Встановлення СЕС на об’єктах комунальної власності Губиниської селищної ради |
Розроблення проєктно-кошторисної документації |
Місцевий бюджет Обласний бюджет Державний бюджет Інші джерела, не заборонені законодавством |
В межах бюджетних призначень |
2024-2026 |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради
Відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту Губиниської селищної ради
|
Реалізація проєкту |
Місцевий бюджет Обласний бюджет Державний бюджет Інші джерела, не заборонені законодавством |
В межах бюджетних призначень |
2024-2026 |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради
Відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту Губиниської селищної ради
|
||
2 |
Встановлення ВЕС на об’єктах комунальної власності Губиниської селищної ради |
Розроблення проєктно-кошторисної документації |
Місцевий бюджет Обласний бюджет Державний бюджет Інші джерела, не заборонені законодавством |
В межах бюджетних призначень |
2024-2026 |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради
Відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту Губиниської селищної ради
|
Реалізація проєкту |
Місцевий бюджет Обласний бюджет Державний бюджет Інші джерела, не заборонені законодавством |
В межах бюджетних призначень |
2024-2026 |
Відділ з питань будівництва, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури Губиниської селищної ради
Відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту Губиниської селищної ради
|
Секретар селищної ради Анастасія ПЕДАН